Domkirken får ny sognegård

Det har længe været en drøm at finde nye faciliteter til en støt voksende arbejdsplads
– og den drøm er nu gået i opfyldelse! I flere år har menighedsrådet været på jagt efter mere velegnede sognelokaler – og nu er det lykkedes! I løbet 2014 kan vi flytte ind i større og bedre lokaler i Kannikegade, over butikken Museums KopiSmykker og Bryggeriet (Sct. Clemens!) med udsigt over Bispetorv og den skønne domkirke. Lokalerne har tidligere huset tilbud på det sociale område for Aarhus Kommune og Region Midtjylland

Klare fordele

Nogle vil måske fælde en lille tåre over, at vi nu forlader Skolegade 15-17, hvis ældste dele er over 400 år gamle, men det har vist sig nærmest umuligt at indrette bygningerne, så de passer til de behov, vi har nu. Behov, som ikke bliver mindre med udsigten til en udvidelse af sognets indbyggertal på 4000-5000 mennesker på de bynære havnearealer.

I Kannikegade får vi ikke bare flere kvadratmeter at gøre med, men vi får også:

• En sal med plads til 150 mennesker – et stort ønske, da vi for øjeblikket har et maximum på 40 i det nuværende konfirmandlokale.
  • Adgang for gangbesværede. Trods beliggenheden på 1.-3. sal vil det nu blive muligt at ankomme med elevator til møder, aktiviteter og til kirkekontoret.
  • En musik-etage med fast øverum til vores efterhånden store drengekor og kantori, lokaler til solosang og kontorer til organister og kantor.
  • Desuden gode og rummelige kontorer til medarbejdere og frivillige. En pladsmæssig fremtidssikring! Og så er der i øvrigt udsigt over Bispetorv og domkirken fra mange lokaler.

Den nye Sct. Clemens Gård

I løbet af vinteren vil Kannikegade 12 gennemgå en mindre renovering og klargøring til den nye tilværelse som Sct. Clemens Gård – domsognets sognegård. Vi glæder os til at byde alle interesserede indenfor i løbet af foråret 2014!

Peter Harring Boll, formand for domsognets menighedsråd